Szkoła doktorska

Pedagogika

prof. dr hab. Ewa Filipiak

  • Dydaktyka.
  • Pedagogika wczesnoszkolna.
  • Pedeutologii.
  • Zajmowanie się edukacją jako czynnikiem rozwoju jednostki, w szczególności problemem rozwijania zdolności uczenia się, badaniem procesów kształcenia, edukacją nauczycieli zaangażowanych w proces zmiany.

dr hab. Jolanta Jarczyńska, prof. uczelni

Posiadane kompetencje do objęcia opieką naukową seminarzystów chcących realizować badania w obiektywistycznym modelu nauki, z wykorzystaniem zwłaszcza strategii badań ilościowych (głównie badania typu diagnostycznego i weryfikacyjnego). Podejmowany obszar poznania naukowego skupia się wokół dyskursu edukacyjnego dotyczącego szeroko pojętej socjalizacji młodego pokolenia. Zainteresowania wokół badań  czynników wpływów socjalizacyjnych na przebieg rozwoju psychospołecznego, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych (paradygmat szans i zagrożeń).

dr hab. Agnieszka Kamyk-Wawryszuk, prof. uczelni

  • Edukacja i terapia dzieci z niepełnosprawnością, chorobą przewlekłą.
  • Kompetencje językowe i komunikacyjne dzieci i osób starszych.
  • Funkcjonowanie i jakość życia osób starszych z zespołami otępiennymi.

prof. dr hab. Roman Leppert

  • Prowadzenie rozpraw doktorskich poświęconych problematyce procesów edukacyjnych (w rozumieniu Profesora Zbigniewa Kwiecińskiego) oraz patologii ich nadmiaru i niedoboru.
  • Badania prowadzone w celu przygotowania rozpraw doktorskich mogą być prowadzone zarówno w podejściu ilościowym, jak i jakościowym.

dr hab. Katarzyna Marszałek, prof. uczelni

  • Harcerskie i skautowe środowiska wychowawcze.
  • Edukacja równoległa.
  • Pedagogika przygody.
  • Edukacja outdoorowa.

dr hab. Monika Nawrot-Borowska, prof. uczelni

Historia oświaty i wychowania, historia dziecka i dzieciństwa, ze szczególnym uwzględnieniem okresu zaborów i problematyki:

- wychowania w rodzinie,

- edukacji domowej,

- zabaw i zabawek dziecięcych,

- wychowania zdrowotnego i higieny dziecka,

- edukacji seksulanej dzieci i młodzieży.

prof. dr hab. Helena Ostrowicka

Perspektywa dyskursywna w pedagogice, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki:

- nauki i szkolnictwa wyższego,

- pedagogiki młodzieży,

- relacji wiedzy i władzy w edukacji.

dr hab. Jacek Szczepkowski, prof. uczelni

  • Uzależnienie chemiczne z perspektywy paradygmatu niemedycznego.
  • Podejście i Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach jako specyficzny model pomocowy – możliwości implementacji do praktyki pomocowej.
  • Resocjalizacja i terapia młodzieży.
  • Postawy zdrowotne młodzieży i ich uwarunkowania środowiskowe w dobie zmieniającej się rzeczywistości społecznej.

dr hab. Renata Tomaszewska, prof. uczelni

Badaczka zastosowania nowych technologii i sztucznej inteligencji w obszarze edukacji, szczególnie wyższej, koncentrująca się na ich wpływie na procesy uczenia się, innowacyjne metody dydaktyczne oraz rozwój kompetencji cyfrowych.

Główne obszary aktualnych zainteresowań badawczych obejmują problematykę:

- pedagogiki pracy,

- andragogiki,

- czwartej rewolucji przemysłowej,

- społeczeństwa 5.0,

- sztucznej inteligencji.