Pedagogika
- Dydaktyka.
- Pedagogika wczesnoszkolna.
- Pedeutologii.
- Zajmowanie się edukacją jako czynnikiem rozwoju jednostki, w szczególności problemem rozwijania zdolności uczenia się, badaniem procesów kształcenia, edukacją nauczycieli zaangażowanych w proces zmiany.
dr hab. Jolanta Jarczyńska, prof. uczelni
Posiadane kompetencje do objęcia opieką naukową seminarzystów chcących realizować badania w obiektywistycznym modelu nauki, z wykorzystaniem zwłaszcza strategii badań ilościowych (głównie badania typu diagnostycznego i weryfikacyjnego). Podejmowany obszar poznania naukowego skupia się wokół dyskursu edukacyjnego dotyczącego szeroko pojętej socjalizacji młodego pokolenia. Zainteresowania wokół badań czynników wpływów socjalizacyjnych na przebieg rozwoju psychospołecznego, dzieci, młodzieży i młodych dorosłych (paradygmat szans i zagrożeń).
dr hab. Agnieszka Kamyk-Wawryszuk, prof. uczelni
- Edukacja i terapia dzieci z niepełnosprawnością, chorobą przewlekłą.
- Kompetencje językowe i komunikacyjne dzieci i osób starszych.
- Funkcjonowanie i jakość życia osób starszych z zespołami otępiennymi.
- Prowadzenie rozpraw doktorskich poświęconych problematyce procesów edukacyjnych (w rozumieniu Profesora Zbigniewa Kwiecińskiego) oraz patologii ich nadmiaru i niedoboru.
- Badania prowadzone w celu przygotowania rozpraw doktorskich mogą być prowadzone zarówno w podejściu ilościowym, jak i jakościowym.
dr hab. Katarzyna Marszałek, prof. uczelni
- Harcerskie i skautowe środowiska wychowawcze.
- Edukacja równoległa.
- Pedagogika przygody.
- Edukacja outdoorowa.
dr hab. Monika Nawrot-Borowska, prof. uczelni
Historia oświaty i wychowania, historia dziecka i dzieciństwa, ze szczególnym uwzględnieniem okresu zaborów i problematyki:
- wychowania w rodzinie,
- edukacji domowej,
- zabaw i zabawek dziecięcych,
- wychowania zdrowotnego i higieny dziecka,
- edukacji seksulanej dzieci i młodzieży.
prof. dr hab. Helena Ostrowicka
Perspektywa dyskursywna w pedagogice, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki:
- nauki i szkolnictwa wyższego,
- pedagogiki młodzieży,
- relacji wiedzy i władzy w edukacji.
dr hab. Jacek Szczepkowski, prof. uczelni
- Uzależnienie chemiczne z perspektywy paradygmatu niemedycznego.
- Podejście i Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach jako specyficzny model pomocowy – możliwości implementacji do praktyki pomocowej.
- Resocjalizacja i terapia młodzieży.
- Postawy zdrowotne młodzieży i ich uwarunkowania środowiskowe w dobie zmieniającej się rzeczywistości społecznej.
dr hab. Renata Tomaszewska, prof. uczelni
Badaczka zastosowania nowych technologii i sztucznej inteligencji w obszarze edukacji, szczególnie wyższej, koncentrująca się na ich wpływie na procesy uczenia się, innowacyjne metody dydaktyczne oraz rozwój kompetencji cyfrowych.
Główne obszary aktualnych zainteresowań badawczych obejmują problematykę:
- pedagogiki pracy,
- andragogiki,
- czwartej rewolucji przemysłowej,
- społeczeństwa 5.0,
- sztucznej inteligencji.